dolfijnen! - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Dagmar Vries - WaarBenJij.nu dolfijnen! - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Dagmar Vries - WaarBenJij.nu

dolfijnen!

Door: dagmardevries

Blijf op de hoogte en volg Dagmar

31 Oktober 2011 | Suriname, Lelydorp

Corine en ik zijn nu toch best wel redelijk gewend hier in Suri. Aan het klimaat, de cultuur en het eten. Zaterdag waren we nog druk aan het wennen. We hebben nog maar eens heerlijk uitgeslapen en toen maar eens gekeken wat ze in het kindertehuis aan het doen waren. Het was zaterdag dus ze waren spelletjes aan het doen en later aan het buitenspelen, lekker met zijn allen. De kleinste guppie wilde ook maar al te graag mee doen en wilde steeds op de hoge trap van de glijbaan klimmen, wat haar nog lukte ook. Alleen vond ik het doodeng, ook al hield ik er stevig vast en als ze werd tegen gehouden door mij dan ging ze huilen. Wat een drammerd:P toen moest ze maar weer binnen achter het hek spelen. Verder moesten we nog brood en wat boodschappen halen wat we gedaan hebben, want zondag gingen we op een trip! Toen we terug kwamen van boodschappen doen hadden we het zo warm dat we even lekker het zwembad zijn ingedoken. Heerlijk! Ons prive zwembad met uitzich op palmbomen enzo
Zondag gingen we een uitje doen, met John (de man van Nesta van het kindertehuis), hun kleinzoon Bruce (14 jaar), onze buurman Harm en Corine en ik. Wij mochten dolfijnen kijken goedkoop, als we daarna ook mee gingen als hun gingen vissen. Nou voorruit maar weer. We gingen 8 uur weg, dus mooi op tijd! Ergens in Paramaribo lag een bootje met gids ons op te wachten op een steiger aan de Suriname rivier. Het bootje was best groot, er konden iets van 15 mensen op en had gelukkig een dakje! Allereerst gingen we dolfijnen spotten. We hadden ze vrij snel al in beeld, nouja de vinnen dan. Het konden zo haaien zijn. Maar na een tijdje kwamen ze ook even met staart of kop boven water. Een mooie foto maken is helaas niet gelukt, maar op de film kun je als het goed is wel duidelijk zien dat het dolfijnen zijn! Dat was erg leuk! Onze buurman wilde eigenlijk het liefst erin duiken om met ze te zwemmen, maar dat was toch een beetje te gevaarlijk. Zeker ook met andere enge beesten in het water. Na een poosje achter de dolfijnen aangevaren te zijn gingen we richting zee. Daar hebben we op een strandje wat rondgelopen, waar drie heel lieve magere hondjes liepen. Ze hadden daar vissen die als het waren over het water vlogen, als ze snel weg wilden en daarna weer onder water gingen, heel bijzonder. Als je even met je voeten in het water bleef staan gingen ze aan je knabbelen, nou mij niet gezien! Harm vond dit natuurlijk wel weer super leuk. En toen op naar de visplek. En het 4 uur vervelen van Corine en mij kon beginnen. Nee dat viel op zich wel mee, maar ze vingen best veel vissen en soms ook gevaarlijke, die ze dan levend in een bak met ijs gooiden en ze dus gewoon stikten of bevroren. Echt niet leuk! Maarja ik kon al niet meer van de boot af. Ook vingen zee en aantal keer grote roggen, die ook nog een giftige staart hebben. Dus mij niet gezien aan die kant van de boot. Die lieten ze gelukkig wel vrij, want die kun je wel eten, maar de bereiding is lastig ofzo.
Na vier uur konden ze gelukkig ophouden met vissen, ik denk dat ze ons gezeur zat waren. Nee we hebben ons echt ingehouden en zijn pas na 4 uur gaan zeuren dat we terug wilden. Toen we terug waren op de Maria Hoeve kwam ik erachter dat de achterkant van mijn schouders helemaal waren verbrand, wat ik erg apart vond, aangezien het bewolkt was, we onder een dekje zaten en ik maar heel even voor op de boot in de zon heb gezeten. Maar zo snel gaat dat dus hier, maar ik heb geen zone allergie gehad dus daar ben ik heel blij mee! ‘s avonds hebben we met de kinderen een spel gedaan met een dobbelsteen, waarbij als ze 6 gooiden ze een kado mochten grabbelen uit een tas (van de kado’tjes die we nog uit nl mee hadden genomen). Dit vonden ze erg leuk. En toen was het alweer bed tijd voor de kids. Ik ging het twee na kleinste kindje naar bed brengen, die is ook heel schattig! Hij is al twee, maar lijkt veel jonger. Met Nesta, John, Bruce, Harm en Jessica en co natuurlijk hebben we toen nog wat gekletst.
Vandaag was de eerste dag hard werken bij het kindertehuis. Om 8 uur stonden we paraat om de kinderkamers aan kant te maken. Vegen, bedden opmaken en matrassen verwisselen met een temperatuur van 30 graden, heerlijk! Ik kon gelijk weer gaan douchen. Wat ze hier trouwens volgens mij ook vet vaak op een dag doen. Ze zijn hier volgens mij heel bang om te stinken ofzo. Terwijl hier iedereen bezweet is bij de minste inspanning, nouja zelfs zonder inspanning. Toen heb ik geholpen met het eten klaarmaken. Iets van thaiblad, de steel eraf snijden en de kousebandjes in hele kleine stukjes snijden. Verder tussendoor met de kleintjes gespeeld. Maar er waren twee oppas babies en die hebben zo ongeveer de hele ochtend gehuild, omdat ze normal thuis de borst krijgen en niet uit een flesje willen drinken. Maar het schijnt dat maandag het ergst is dus dat hopen we dan maar. Verder heb ik met de iets groteren in de speeltuin gespeeld, lekker schommelen, wippen en glijden. Toen lekker ons zelf gesneden maaltje van rijst met kouseband en thaiblad gegeten, waarna we met Nesta en twee kindjes naar Paramaribo gingen om euro’s te pinnen en schoenen te kopen voor een kindje. We hebben zelfs een ijsje van de mac gehad. Jaja die hebben ze hier ook. En weetje wat ze hierook hebben Eric! Een blokker! Haha ik moest zo lachen toen ik die zag! Ik wist niet dat die hier zat, maar hoort die wel bij de NLse blokkerketen? Het logo was wel hetzelfde.
Vanaaf voor het eerst eens even geskyped met pap, mam en zusje. Leuk joh om elkaar dan toch te kunnen zien in horen als je zover weg bent. Het is hier nu 10 voor 10, maar ik ben best wel moe want in Nederland is het nu 10 voor 2 ‘s nachts en dat voel ik nog steeds wel een beetje. Maar als ik dan terug ben kan ik tenminste ook weer een keer mee stappen, want dan ben ik tenminste niet zoals altijd om 11 uur al moe. Hoop ik:P Maar nu slapen!

  • 01 November 2011 - 17:01

    Anna:

    Het klinkt echt surrealistisch dat jij daarginder helemaal, dolfijnen hebt gespot en kouseband hebt gegeten :P
    Zie je al zo zitten wachten op de visboot haha.. Wel weer een aparte ervaring lijkt me! En een privézwembad... Heerlijk!

    Ik ben hier verkouden aan het wezen met veel thee en warme truien ;) ik houd je aan het laat stappen! Al ben ik zelf ook al een oude taart aan het worden (a) Igg leuk om dit te lezen

    Liefs

  • 01 November 2011 - 17:02

    Anna:

    Owja ik sta met mijn foto in het nieuwe Tof vakantieboek haha.. Erg charmant (niet) :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Lelydorp

Maand naar Suriname

Helpen in een kindertehuis en het land bekijken

Recente Reisverslagen:

24 November 2011

Laatste week en going home

14 November 2011

Vorige week

06 November 2011

Afgelopen 5 dagen

31 Oktober 2011

dolfijnen!

29 Oktober 2011

Aankomst en eerste dag
Dagmar

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 7786

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2011 - 25 November 2011

Maand naar Suriname

Landen bezocht: